Monday, March 30, 2009

Lu Olang Pun Bolo Jugak ..

Sila baca tajuk di atas seperti seorang bangsa Cina yang sedang cuba berbahasa Melayu atau erti kata lain Cina "Malay wannabe"...

ok..aku mulakan cerita,br sebentar td,tidaklah berapa baru sangat aku menyaksikan satu kemalangan yang berlaku di depan mata kepala aku.Seorang mat rempit lengkap dengan pemboncengnya jatuh seperti nagka busuk di depan aku.Ini semua berlaku kerana sebuah kereta yang dipandu oleh seorang bangsa Cina tidak memberi lampu 'signal' sewaktu masuk di simpang..
'boom' terseret la motor Yamaha LC itu di depan aku.

Aku pun apa lagi,dengan sikap "mr.nice guy' ,aku pun dengan tulang,dan membawa perut boroi aku menolong dua orang mat rempit td.Kesian,sudahlah bukan salah mereka,motor pula jatuh,jam pun pecah.Kesian...

Aku tekad untuk menolong mereka kerana pada mulanya aku memang kesian melihat mereka kemalangan di tengah-tengah hujan.Kemudian,aku pernah dimaki suatu ketika dahulu kerana membuat bodoh sahaja sorang perempuan yang pernah jatuh di tempat yang sama susudah dia dilanggar oleh sebuah motor dari belakang! lalu aku terdengar suara "Oit bro,ko tgk je ke?" aku dengan selamba membuat muka tak bersalah dan pergi dari tempat kejadian sambil berkata dalam hati,'argh,bukan masalah aku"..kejam-kejam.aku sungguh kejam sewaktu itu.

Berbalik pula kepada cerita yang asal,setelah aku melihat motor tersebut terjatuh bersama-sama mat rempit yang membawanya,aku pun nekad untuk menghulurkan bantuan.Tetapi....setelah motor mat rempit tadi aku angkat,barang-barang peribadinya aku kutip.Mat rempit tadi pun terus mengetuk pintu kereta yang tidak memberi lampu signal td lalu berkata "woi cina,ko nak hidup lama ke tak ni?" sambil menggengam penumbuk dia menjerit 'ko nak kene ni?" lalu Cina tadi pun menjawab "wa dtg sini anta balang je woo...soli-soli..wa janji wa tak buat lagi aaa..."

Kelakar,menyampah pun aku ada.Aku cuba bayangkan kalau aku ditempat mat rempit tadi.Benda pertama akan aku buat ialah marah,aku rasa semua orang akan marah.Lalu,mulalah ayat-ayat yang tidak enak di dengar keluar dari mulut.Itulah yang terjadi tadi.Aku tidak kesah itu semua,memang ia lumrah manusia zaman sekarang.Aku tidak menjadi masalah bagi aku.

Tetapi..yang aku rasa umat Melayu sekarang makin hilang rasa hormat serta ucapan terima kasih mereka terhadap orang lain.Ia,aku akuinya.Setelah mat rempit sudah aku tolong,sebutir perkataan terima kasih pun tidak keluar dari mulut mereka.Yang bertalu-talu keluar ialah "Bodoh punya orang,tak belajar punya Cina,B@#i punya Cina,P!(*&!k punya Cina".Itu sahaja.Sesungguhnya aku tidak perlu pun diterima kasih.Cuma aku pelik,mana perginya rasa timbang rasa serta pertimbangan seseorang umat Melayu sekarang ? Kita todak perlu mengikutkan perasaan marah itu sangat.Setelah selesai semua,aku pun beredar dari tempat kejadian lalu berkata dalam hati "ko pun sama je bodoh mcm cina tu jugak,PADAN MUKA"

Pelik,tapi itulah yang terjadi.Perkara ini jugalah yang terjadi kepada seorang kenalan aku.Aku tidak perlu bercerita panjang,tapi cukup la dengan bunga-bunganya sahaja.Mereka hidup berdua selama 5 hingga 6 bulan kalau tidak silap aku.Meraka hidup berdua.Cukup la dengan nama Han dan Jing.Si Han dan Jing,kedua-dua mereka adalah kenalan aku sewaktu di Jengka dahulu.

Seingat aku,mereka hidup bersama sekitar awal tahun lepas.Mereka hidup susah bersama.Berhutang sini-sana untuk membeli makanan,rokok dan sebagainya.Tetapi aku tidak tahu ape yang berlaku,Si Jing telah mensisihkan si Han sehingga terpaksa menanggung hutang seorang,walhal mereka menggunakan duit itu bersama.Sudalah jadi macam itu,Si Jing bertindak mensisihkan si Han dan lupa daratan serta banyak lagilah perkara yang berlaku.

Jadi,setelah peristiwa kemalangan serta kisah Han dan Jing td,aku pun mendapat ilham untuk membuat entry baru kali ini.Aku harap,aku tidak mudah lupa diri,serta tidak cepat melupakan jasa orang lain terhadap aku.Semoga semua orang pun sama ! Aminn ~~~


Labels:

5 Comments:

Blogger fairul afif said...

kepada han dan jing,janganlah mcm 2,kite hidup mesti bantu-membantu. semoga han dan jing kembali bersatu menjadi HANJING

March 31, 2009 at 1:51 PM  
Blogger aboo said...

haha...
dlm mksd ko tu...
tu la...semoga Han dan Jing berbaik2
lps 2 g karok ngn mancing udang same2

March 31, 2009 at 3:27 PM  
Blogger Bunny-Boroi said...

aku rasa 'marah' tu sendiri menjadikan kita tak rasional. tu yang terlupa berterima kasih tu kot.

think positive abu.

April 20, 2009 at 12:16 AM  
Blogger waniey_freakingGOOD said...

aboo kamal..
i've found your blog..
finally..
diam2 je ade blog xbgtau i..

May 28, 2009 at 12:39 PM  
Blogger *azzad* said...

aboo..

June 8, 2009 at 2:29 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home